کنسول بازی

چگونگی تغییرات صنعت کنسول های بازی وبازی های ویدیویی

کنسول های بازی ده ها سال است که وجود دارند و سرگرمی را برای کودکان و بزرگسالان فراهم می کند. این دستگاه ها نسبت به نسخه های اولیه بازی های رایانه ای و اولین نسخه های نینتندو و آتاری به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. روزهای صفحه نمایش پیکسلی و صداهای محدود، اکنون تبدیل به یک خاطره شده است زیرا بازی های ویدئویی امروزه به لطف شرکت های تولید کننده ی کنسول ها و طراحان بازی، بیش از هر زمان دیگر ارتقا یافته و با کیفیت شده اند. به عبارتی با پیشرفت تکنولوژی، بازی های ویدئویی نیز یک قدم پیشرفت می کنند.

ساخت بازی های ویدئویی به طور فزاینده ای پیچیده شده است و هزینه ساخت بازی های اختصاصی هر کنسول نیز به این پیچیدگی دامن میزند. هزینه هایی که امروزه برای توسعه کنسول ها و بازی ها صرف می شود، زمانی غیرقابل تصور بود، اما بازی های امروزی می توانند ده ها و حتی صدها میلیون هزینه داشته باشند. روند پیچیده ی تولید بازی ها و کنسول های بازی باعث شده است که توسعه بازی از نظر هزینه های تولید و بازاریابی به حد فیلم های هالیوودی برسد.

به طوریکه می توان گفت صنعت بازی های ویدئویی اکنون به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است و در واقع حتی از صنعت فیلم و موسیقی هم بزرگتر شده و در حال رشد است.

در سال ۲۰۲۰، صنعت بازی سازی ۱۵۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و تحلیلگران پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۵، این صنعت بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند. به این ترتیب، شرکت های فناوری و تکنولوژی به دنبال مشارکت در این جریان درآمدزایی هستند. غول های فناوری مانند گوگل (GOOGL)، فیس بوک (FB) و اپل (AAPL)، همگی برای ورود به صنعت بازی های ویدیویی برنامه ریزی کرده اند.

بازی های ویدئویی چندین دهه است که وجود دارند، اما محبوبیت آنها در سال های اخیر افزایش یافته است.

نوآوری های فنی، گسترش جمعیت و افزایش کالاهای مربوط به بازی های ویدئویی همگی به حوزه جدید صنعت بازی های ویدئویی کمک کرده است. صنعت فناوری و تکنولوژی به دنبال راه هایی است که جریان استفاده از کنسول ها و بازی های ویدئویی را مانند پلتفرم های پخش آهنگ Spotify یا پخش فیلم Netflix طبیعی و رایج کند.

مایکروسافت (MSFT) قبلاً از طریق کنسول محبوب Xbox وارد صنعت بازی سازی و کنسول های بازی شده و در این زمینه فعالیت داشته است. در سال ۲۰۱۹ این شرکت Project xCloud را معرفی کرد، این سرویس یک سرویس پخش بازی های ویدئویی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بازی های مایکروسافت ایکس باکس را در رایانه های شخصی یا سایر دستگاه ها پخش کنند. این سرویس در سپتامبر ۲۰۲۰ کاملاً فعال شد و مشترکین Xbox Game Pass Ultimate.2 می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

در سال ۲۰۱۶، فیس بوک توسعه یک پلت فرم بازی با نام Unity Technologies را آغاز کرد که این سرویس یک چارچوب توسعه بازی برای مردم به جهت ساخت بازی های ویدئویی ایجاد می کند. از طرف دیگر گوگل برنامه خود را با نام Stadia، که سرویس بازی ابری گوگل است، راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می دهد بازی های ویدیویی جاری را با کیفیت فوق العاده بالا اجرا کنند. این برنامه از طریق مرورگر، گوشی های موبایل، تبلت ها، کامپیوتر ها و لپ تاپ ها در دسترس است.

هدف اصلی همه این شرکت ها این است که به بازیکنان اجازه دهند بازی های ویدئویی را بدون نیاز به کامپیوتر یا کنسول بازی های ویدیویی پخش کنند. با ادامه این روند، خرید بازی های ویدئویی فیزیکی در قالب کارتریج یا دیسک به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

این سرویس ها در آینده برای شرکت های بازی های ویدئویی مانند Ubisoft و Electronic Arts مفید خواهند بود، زیرا به واسطه ی این فناوری هزینه های تولید، حمل و ذخیره سازی از بین می رود.

نوآوری های فنی

واقعیت مجازی پررنگ تر از همیشه! Oculus VR که یکی از زیرمجموعه های فیس بوک است، امروزه در تلاش است تا کیفیت هدست های واقعیت مجازی را که قبلاً توسط این شرکت منتشر کرده است را بهبود بخشد. Oculus VR در سال ۲۰۱۴ توسط فیس بوک به قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری شد. ۳ Oculus و Quest 2 جدیدترین محصولات ارائه شده توسط فیس بوک هستند. همچنین اپل نیز قصد دارد هدست واقعیت مجازی خود را در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ منتشر کند.

بازی های ویدئویی در حال حاضر از بسیاری دیگر از سرگرمی ها در بین مردم محبوب تر شده اند و واقعیت مجازی می تواند قدم بزرگی را در این زمینه بردارد. همچنین آزمایش های بیشتری روی کنترل ها، مانند افزودن صدا، صفحهات لمسی و حرکات سریعتر انجام شده است که به بهیود استفاده از آنها در هنگام بازی کمک بسیاری کرده است.

امروزه صنعت بازی های ویدئویی باید درآمد بیشتری را نسبت به گذشته کسب کنند زیرا هزینه تولید این بازی ها و کنسول ها بسیار زیاد است. بنابراین در کنار محصولات اصلی که بازی ها و کنسول ها می باشند، شرکت ها محصولات دیگری مانند تی شرت، فیگور، کلاه، لیوان و … را به علاقه مندان عرضه می کند تا به این صورت نیز بتواند هزینه های خود را پوشش دهد. مجموعه Halo در ایکس باکس مایکروسافت علاوه بر مجموعه تلویزیونی که در آینده قصد تولیدش را دارد و فیلمی که ساخت و تولید آن مدت هاست شایعه شده، از طریق رمان و کتابهای کمیک نیز در آمدزایی می کند. این روش ممکن است برای همه ی بازی سازها در آینده ی نزدیک سودده باشد.

به طور مثال بازی رایانه ای محبوب، Assassin’s Creed که بازی توسعه یافته توسط Ubisoft  می باشد، در سال ۲۰۱۶ با همکاری بازیگران برجسته، به فیلم تبدیل شد.

همچنین بازی pular Sonic the Hedgehog در سال ۲۰۲۰ با همکاری بازیگران مشهور دیگر، به یک فیلم موفق تبدیل شد و رکورد بزرگترین افتتاحیه آخر هفته برای یک فیلم مبتنی بر بازی های ویدئویی را نیز رقم زد.

می توان گفت که صنعت بازی های ویدئویی همیشه نوآور و خلاق بوده است. انتظار می رود این صنعت در آینده از فناوری های جدید، کنترل های جدید و تجربیات جدید و خلاقانه تری استفاده کند. با توجه به اینکه مردم سراسر جهان بیشتر از قبل زمان خود را روی تلفن های همراه صرف می کنند، خدمات بازی های تلفن همراه به عرصه مهمی برای درآمدزایی تبدیل شده است و شرکت های بزرگ فناوری به دنبال استفاده از چارچوب فعلی خود برای مشارکت در این صنعت هستند. بنابراین آینده صنعت بازی های ویدئویی درخشان به نظر می رسد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.