ماه های گذشته مملو از پیشرفتهای غیرمنتظره، در زمینه تکنولوژی بوده است، با افزایش شیوع کرونا در سراسر جهان، مردم علاقه ی بیشتری به بکار بردن تکنولوژی و فناوری های دیجیتالی در زندگی روزمره ی خود نشان داده اند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این نوآوری ها فقط در زمان همه گیری ویروس کرونا استفاده می شوند؟ یا برای زمانهای پس از آن نیز در بین مردم ماندگار خواهند بود؟
طی یک سال گذشته، شاهد نوآوری های تکنولوژی برای پر کردن خلأهای ناشی از شیوع پندمیک بوده ایم. پیشرفت هایی در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی و تجارت الکترونیکی از قبل در زمینه های فناوری، به ثبت رسیده اند. آنچه ما انتظار نداشتیم این بود که زمینه هایی مانند آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی که از محافظه کارترین زمینه ها در پذیرش فناوری های جدید هستند، ناگهان در مرکز توجه قرار گیرند و طی چند ماه به روشی که معمولاً سالها طول می کشد پیشرفت کند. البته، چندین دهه است که اهمیت استفاده از فناوری های پیشرفته، را میدانیم. اما هرگز پیش بینی نمی کردیم که تقریباً یک شبه به مرکز زندگی روزمره ما تبدیل شود. در ادامه ی مقاله، به معرفی و بررسی 3 فناوری رایج این روزها پرداخته ایم که کارشناسان معتقدند، پس از ازبین رفتن ویروس کرونا نیز در بین مردم ماندگار خواهند بود.
1 – محیط های کاری مجازی
تا پایان ژوئن 2020، 42 درصد از نیروی کار ایالات متحده به صورت تمام وقت در خانه کار می کردند. در حالی که همه ی مردم در جستجوی بهترین راه های کار از راه دور و کار در منزل بودند، نرم افزار های کار از راه دور رونق گرفتند. در سال 2020، بازار جهانی نرم افزار های ویدئو کنفرانس، به 877 میلیارد دلار رسید که این مقدار بیش از دو برابر مقدار سال قبل بود.
به کمک این فناوری، هزینه اجاره و نگهداری دفتر کار کاملا از بین هزینه ها حذف شد. بر اساس گزارش شرکتها، 60 درصد از کارکنان از کاهش هزینه های فضای اداری بسیار راضی هستند و 43 درصد به شدت معتقدند که تا سال 2030 به هیچ وجه دفتر نخواهند داشت.
وارد دفتر (مجازی) من شوید
با توجه به نظرسنجی جهانی که در گزارش IndustryLab در مورد بررسی دفتر محل کار برای سال 2030 ارائه شد، نیمی از پاسخ دهندگان اظهار کردند که می خواهند از هر کجا که هستند، حضور مجازی کاملی در محل کار داشته باشند. فضاهای کاری مجازی را تصور کنید که در آن می توانید برای همکار خود در سراسر اتاق دست تکان دهید، یک سند مهم را تحویل دهید و اسناد مورد نیاز را به اشتراک بگذارید.
بسیاری از غول های فناوری از جمله توییتر و فیس بوک، برنامه های خود را برای کار دائمی تر در خانه بعد از COVID اعلام کردند. به نظر میرسد که دربین کاربران و مدیران توافق شده است که در آینده، تجارت و کار به شکل گذشته نخواهد بود.
2 – آموزش آنلاین
فضاهای کاری مجازی فقط به نفع نیروی کار نخواهند بود. در اوج همه گیری کووید، بیش از 1.6 میلیارد کودک در 195 کشور سراسر جهان، با بسته شدن کلاس ها به خانه فرستاده شدند.
علاوه بر ابزارهای کنفرانس ویدئویی، سایر خدمات دیجیتالی مانند برنامه های آموزش زبان، آموزش مجازی و نرم افزارهای آموزش الکترونیکی، همگی شاهد تقاضای بیشماری بوده اند. در عین حال، ابتکاراتی مانند Keep America Running نشان داده است که جوامع امروزی، چقدر سریع می تواند به صورت مجازی و دوستانه برای یک هدف مشترک، مانند دسترسی بیشتر دانش آموزان بدون اتصال به اینترنت به آموزش از راه دور و کاهش شکاف آموزشی، ارتباط برقرار کند.
بر اساس گزارش OECD ، 95 درصد از دانش آموزان در سوئیس، نروژ و اتریش از رایانه در مدرسه استفاده می کنند، در حالی که در اندونزی تنها 34 درصد از دانش آموزان از رایانه استفاده می کنند. در ایالات متحده، نیز تقریباً همه 15 ساله های دارای سابقه ممتاز تحصیلی، گفته اند که دارای رایانه برای کار هستند.
در حالی که میزان و کیفیت یادگیری از طریق روشهای مجازی نسبت به کلاسهای درس، هنوز موضوعی با ابهام است، ضرورت ارتباطات مجازی برای آموزش به وضوح آشکار شده است. از آنجایی که شبکه های 5G اینترنت سریعتر و اتصال مطمئن تری را نسبت به گذشته ارایه می دهند، این امکانات حتی در مکان های دور افتاده نیز در حال افزایش است.
3 – سلامت از راه دور ( Telehealth)
صنعت مراقبت های بهداشتی به طور سنتی، یکی از مقاوم ترین ها در زمینه جذب فناوری و تکنولوژی بوده است. با این حال، با گسترش همه گیری کووید -19، پتانسیل عظیم و عملکرد واقعی فناوری های بهداشت از راه دور، به عنوان ابزارهای حیاتی برای جلوگیری از شیوع ویروس ها از طریق ردیابی، آزمایش و درمان به همگان نشان داده شد.
در پروژه نوآوری تحقیقاتی که در سپتامبر 2020 آغاز شد، بیمارستان دانشگاه اریکسون، تلیا و سالرنسکا در سوئد از هوش مصنوعی برای نظارت و مدیریت منابع مراقبت های بهداشتی، ایجاد و پالایش مدل های پیشرفته تحلیل و هوش مصنوعی برای برنامه ریزی و پیش بینی منابع مراقبت های بهداشتی، استفاده کردند.
Telehealth نیز راههای دیگری را برای ارایه ی روشهایی برای مقابله با چالش های ارائه خدمات بهداشتی در خانه، از طریق ویدئو کنفرانس، ایمیل، تلفن یا برنامه های تلفن هوشمند ارائه کرده است.
این پیشرفت ها به ویژه برای سالمندان، بسیار مفید واقع شده است. مطالعات اخیر Ericsson ConsumerLab نشان می دهد که فناوری های جدید اینترنتی، به 90 درصد از سالمندان مورد بررسی در طول همه گیری، کمک کرده است. مزایای ارائه شده توسط فناوری فقط به خدمات پزشکی محدود نمی شود، بلکه این عوامل کیفیت کلی زندگی را از طریق تحرک، ایمنی و اجتماعی شدن سالمندان بهبود بخشیده است.
همچنین، یک مطالعه در سال 2020 این موضوع را نشان می دهد که همه گیری COVID-19 تغییرات مهمی را در صنعت مراقبت های بهداشتی ایجاد کرده است که ممکن است در سالهای آینده به استقرار محکم تری از سلامت کمک کند. این امر، یک گام حیاتی در ایجاد اعتماد و سواد فناوری برای نوآوری های تکنولوژی است که ممکن است آینده پزشکی را متحول می کند.