برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 88932123-021 داخلی 106 تماس بگیرید.

راهنمای خرید دیتا ویدئو پروژکتور

saeedنویسنده: saeed
بازدید: 1,721 بازدید

امروزه با وجود تعداد زیاد مارکها و مدلهای موجود در بازار اگر شناخت دقیقی از نیاز خود نداشته باشید، به راحتی سردرگم خواهید شد. لذا در این مقاله سعی شده است به عنوان راهنمای خرید دیتا ویدئو پروژکتور با معرفی مشخصات مهم یک دیتا پروژکتور  شما را در شناخت بهتر نیاز  و در نهایت انتخاب مناسب تان راهنمایی کنیم.

معمولاً دیتا پروژکتورها به وسیله فاکتورهای زیر با هم مقایسه می شوند:

  • شدت روشنایی (Brightness)
  • وضوح تصویر (Resolution)
  • نسبت تصویر ( Aspect Ratio)

زمانی که فاکتورهای ذکر شده را در نظر بگیرید، انتخاب شما محدود تر خواهد شد.

شدت روشنایی:

از آنجایی که خاصیت اصلی دیتا پروژکتور ، انعکاس تصویر بر روی پرده نمایش است، پس طبیعی است که شدت تابش یعنی همان شدت روشنایی و نور هم بسیار مهم باشد. این شدت را با واحدی به نام ANSI lumens (انسی لومنس) می سنجند. واضح است که هرچه شدت انسی لومنس بالاتر باشد، دیتا پروژکتور قادر است تا تصاویر را در مکان های روشن تر نیز نمایش دهد و بالعکس. هرچه این معیار پایین تر باشد ، برای نمایش مجبوریم چراغ های محیط را خاموش کنیم تا تصاویر، بهتر دیده شوند.

پس می توان گفت: یکی از پارامترهای اصلی و مهم در مقایسه دیتا پروژکتورها ، شدت روشنایی یا همان انسی لومنس است. شما برای انتخاب شدت روشنایی مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

آیا می توانید نور محیط نمایش را کنترل کنید؟

بهترین عملکرد یک دیتا پروژکتور فارغ از شدت روشنایی آن، نمایش تصویر در یک محیط کاملاً تاریک است. هرچند گاهی اوقات تاریک کردن کامل محیط امکان پذیر نیست.

اگر شما قصد نمایش تصاویر در محیطی را دارید که امکان تاریک کردن آن یا کنترل نور بیرونی به وسیله پرده را ندارید پس به یک دیتا پروژکتور با شدت نور بالا نیاز خواهید داشت. ولی در خصوص استفاده از دیتا پروژکتور به عنوان سینمای خانگی نیز توصیه می شود.  برای تجربه هرچه بهتر حس سینمایی در زمان نمایش تصاویر، بهتر است اتاق کاملا تاریک باشد.

 

نور بیشتر در مکان نمایش نیاز به شدت روشنایی دیتا پروژکتور برای ارائه تصویر بهتر دارد

 

چند نفر در مکان نمایش حضور دارند؟

هرچه تعداد تماشاگر در مکان نمایش دیتا پروژکتور بیشتر باشد، به تصاویر بزرگتری نیاز دارید تا اینکه برای همه قابل دیدن باشد. اصولی است برای تصویر بزرگتر ، فاصله دیتا پروژکتور از پرده نمایش را زیادتر کنید در این صورت به شدت روشنایی بیشتری نیاز خواهید داشت، چرا که نور باید مسافت بیشتری را برای رسیدن به پرده طی کند.

تعداد تماشاگر بیشتر در مکان نمایش به شدت  روشنایی زیاد دیتا پروژکتور برای ارائه تصویر بهتر نیاز دارد

چه محتوایی را می خواهید نمایش دهید؟

نمایش متن و نمودار و به طور کلی برنامه هایی که با اتصال به کامپیوتر قصد نمایش آن را دارید به شدت روشنایی بیشتری نیاز دارند تا جزئیات آنها راحت تر خوانده شود. همچنین در چنین کاربردهایی بخاطر اینکه حاضرین در مکان نمایش امکان یادداشت برداری از مطالب ارائه شده را داشته باشند، به مقداری روشنایی در محیط  نیز نیاز دارید. این در حالی است که برای استفاده از دیتا پروژکتور به عنوان سینمای خانگی به شدت بالای روشنایی نیاز ندارید.

برای نمایش بهتر تصاویر و متن هایی که جزئیات زیادی دارند به دیتا پروژکتوری با شدت روشنایی بیشتر  نیاز دارید

زمانی که شما موارد ذکر شده مانند: میزان نور محیط و امکان کنترل آن، تعداد افرادی که در مکان نمایش وجود دارند و اندازه تصویر و همچنین محتوای نمایش را در نظر گرفتید، می توانید شدت روشنایی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

شدت روشنایی کمتر از ۱۰۰۰ لومیننس:

اغلب دیتا پروژکتورهای موجود در این گروه بعنوان سینمای خانگی مناسب هستند که در مکان های کاملاً تاریک، تصویر خوبی نمایش می دهند.

شدت روشنایی ۱۰۰۰  تا ۲۰۰۰ لومیننس:

این دیتا پروژکتورها برای استفاده های  آموزشی در کلاس های درس و مکان های آموزشی بکار می روند. همچنین بعنوان سینمای خانگی مثلاً برای نمایش در مکانی که کاملاً تاریک نیست مانند: دیدن تلوزیون در نور روز.

شدت روشنایی ۲۰۰۰  تا ۳۰۰۰ لومیننس:

بیشتر دیتا پروژکتورهای این گروه برای استفاده در سالن های کنفرانس و یا کلاس های بزرگ، مناسب هستند. این میزان از روشنایی براحتی می تواند تأثیر نورهای محیط را در تصویر کاهش دهد.

شدت روشنایی بیشتر از  ۳۰۰۰ لومیننس:

شدت روشنایی بیشتر از ۳۰۰۰ لومیننس معمولاً برای سالن های بزرگ سخنرانی برای ارائه تصویر در اندازه بزرگ و همچنین در مکان هایی که نور زیاد دارند، مناسب هستند.

وضوح تصویر :

یا همان رزولوشن به تعداد نقاطی که یک تصویر را تشکیل می دهند، گفته می شود. بعنوان مثال: وضوح تصویر ۶۰۰*۸۰۰ به این معنی است که تصویر از ۸۰۰ نقطه در عرض و ۶۰۰ نقطه در طول تشکیل شده است که در مجموع، تصویر ایجاد شده دارای ۴۸۰٫۰۰۰ نقطه است.

در نتیجه تعداد بیشتر نقاط در یک تصویر، باعث بالا رفتن رزولوشن و واضح تر شدن تصویر و جزئیات بیشتر آن می شود. در جدول زیر استانداردهای موجود رزولوشن ذکرشده است. در نظر داشته باشید هر چقدر میزان رزولوشن بالاتر باشد، دستگاه گرانترخواهد شد.

تعداد پیکسل

رزولوشن

۸۰۰×۶۰۰
۴۸۰٫۰۰۰ pixels
SVGA
۸۵۴×۴۸۰
۴۰۹٫۹۲۰ pixels
WVGA
۱۰۲۴×۷۶۸
۷۸۶٫۴۳۲ pixels
XGA
۱۲۸۰×۷۲۰
۹۲۱٫۶۰۰ pixels
HD2
۱۲۸۰×۸۰۰
۱٫۰۲۴٫۰۰۰ pixels
WXGA
۱۴۰۰×۱۰۵۰
۱٫۴۷۰٫۰۰۰ pixels
SXGA+
۱۶۰۰×۱۲۰۰
۱٫۹۲۰٫۰۰۰ pixels
UXGA
۱۹۲۰×۱۰۸۰
۲٫۰۷۳٫۶۰۰ pixels
HD
۲۰۴۸×۱۰۸۰
۲٫۲۱۱٫۸۴۰ pixels
۲K
۴۰۹۶×۲۱۶۰
۸٫۸۴۷٫۳۶۰ pixels
۴K
۷۶۸۰×۴۳۲۰
۳۳٫۱۷۷٫۶۰۰ pixels
۸K
(جدول استانداردهای موجود وضوح تصویر)

 

به چه میزان وضوح تصویر نیاز دارید؟

امروزه پروژکتورها با رزولوشن های مختلف سازگار هستند که تصاویر با رزولوشن متفاوت را دریافت کرده و مطابق رزولوشن خود نمایش می دهند;به این فرایند اسکیلینگ می گویند.

از این رو اسکیلینگ همیشه باعث کاهش کیفیت تصویر می شود (تصاویر که حاوی جزئیات زیاد نیستند) این افت کیفیت نه فقط بخاطر اینکه رزولوشن دیتا پروژکتور کمتر از رزولوشن تصویر ورودی است، بلکه در مواردی هم که رزولوشن دیتا پروژکتور بیشتر از روزلوشن تصویر ورودی است، اتفاق می افتد. بنابراین همیشه توصیه می شود، رزولشن تصویر ورودی با رزولوشن دستگاه هماهنگ باشد (بعنوان مثال: اگر رزولوشن نوت بوک شما XGA  باشد، رزولوشن دیتا پروژکتور شما هم باید XGA باشد تا شما تصویر واضح و شفافی داشته باشید).

یکی از عوامل مؤثر در انتخاب رزولوشن دیتا پروژکتور محتوایی است که می خواهید نمایش دهید:

  •  اگر از دیتا پروژکتور برای نمایش فایل های PowerPoint  استفاده می کنید به رزولوشن بالایی نیاز ندارید، بنابراین رزولوشن SVGA هم کافیست.
  • اگر از دیتا پروژکتور برای نمایش فایل هایی که حاوی اطلاعات عددی هستند مانند: فایل های Excel می خواهید استفاده کنید (برای دیدن بهتر جزئیات) به رزولوشن XGA نیاز دارید.
  • اگر از دیتا پروژکتور برای نمایش فایل هایی با جزئیات زیاد مانند: اطلاعات فنی و یا نقشه های مهندسی و یا تصاویر با کیفیت بسیار زیاد می خواهید استفاده کنید به رزولوشن SXGA یا UXGAنیاز دارید.
  • اگر از کامیپوتر با صفحه عریض استفاده می کنید (Wide Screen) و یا می خواهید از دیتا پروژکتور به عنوان سینمای خانگی استفاده کنید به  رزولوشن های عریض  مانند WSVGA ,WXGA ,WSXGA نیاز دارید که البته بسیار گران هستند.

نسبت تصویر یا Aspect Ratio:

Aspect Ratio به نسبت پهنا به ارتفاع یک تصویر می گویند.

در دیتا پروژکتورها نسبت تصویر به دو دسته تقسیم می شود; بین نسبت ۴:۳ (اندازه مونیتورهای کامپیوتر) و نسبت ۱۶:۹ (اندازه تلویزیون های عریض).

از نسبت ۴:۳ بیشتر برای مصارف اداری که جهت نمایش اطلاعات کامپیوتر (فایل ها و برنامه ها) است; توسط دیتا پروژکتور استفاده می شود.

از نسبت ۱۶:۹ برای نمایش فایل های Excel; برنامه های صفحه گسترده دیگر و یا نمایش فیلم بیشتر استفاده می شود.

امرزوه بیشتر دیتا پروژکتورها با نسبت های ذکر شده مطابقت دارند; به سادگی و با استفاده از یک گزینه در منوی دیتا پروژکتور قابل تنظیم هستند.

بهتر است از نسبتی غیر از نسبت تصویر استاندارد دیتا پروژکتور استفاده نشود; چون در این صورت باعث کشیدگی تصویر و  یا عدم نمایش بخشی از آن خواهد شد.

مناسب ترین نسبت تصویر به محتوای نمایش بستگی دارد:

– اگر از دیتا پروژکتور بیشتر در موارد اداری _آموزشی می خواهید استفاده کنید (استاندارد صفحه های نمایش کامپیوترها) نسبت ۴:۳ توصیه می شود.

– اگر از دیتا پروژکتور برای اتصال به کامپیوتر یا نوت بوک های با صفحه عریض می خواهید استفاده کنید; نسبت ۱۶:۹ توصیه می  شود.

– اگر از دیتا پروژکتور بعنوان سینمای خانگی و جهت نمایش فیلم می خواهید استفاده کنید; نسبت ۱۶:۹ توصیه می شود.

وزن دیتا پروژکتور

پروژکتورهای پیشرفته با قدرت بسیار زیاد; سنگین تر هستند. به این معنی که هرچه میزان شدت روشنایی و سایر موارد بیشتر باشد; طبیعی است دستگاه سنگین تر باشد.

اگر قصد دارید از دیتا پروژکتور در مکان های مختلف استفاده کنید;  باید فاکتور وزن را هم در نظر بگیرید. وزن مناسب آن; حدود دو تا سه کیلو گرم خواهد بود.

حالا که شما پاسخ پرسش های ذکر شده را در نظر گرفتید; انتخاب دیتا پروژکتور مناسب برایتان آسان تر می شود.

برای کمتر کردن مدل ها جهت انتخاب بد نیست تکنولوژی ساخت هم در اندازه کنتراست و تعداد ورودی و خروجی های دستگاه را در نظر بگیرید شاید به انتخاب بهتر شما کمک کند.

تکنولوژی ساخت دیتا پروژکتور:

همه دیتا پروژکتورها بر اساس دو نوع تکنولوژی ساخته می شوند. تکنولوژی LCD یا DLP که هر دو تکنولوژی می  توانند هر گونه محتوا را به خوبی نمایش دهند.

با این حال معمولا” از تکنولوژی DLP برای دستگاه های مقرون به صرفه تر و به لحاظ کنتراست بالا برای نمایش فیلم استفاده  می شود.

با این حال معمولا” تولید کننده دیتا پروژکتورهای مقرون به صرفه از تکنولوژی DLP استفاده می کنند. از مزیت های این تکنولوژی بخاطر کنتراست بالاتر، اغلب برای پروژکتورهای نمایش فیلم استفاده می شود.

تکنولوژی LCD  برای اتصال به کامپیوتر و نمایش اطلاعات آن به جهت تصاویر شفاف تر و رنگهای درخشان تر استفاده می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تکنولوژی های موجود در دستگاه های دیتا پروژکتور به مقاله آموزشی آن مراجعه کنید.

کنتراست:

 به نسبت روشن ترین و تاریک ترین نقطه در تصویر گفته می شود. در واقع معیاری است که بوسیله آن می توان فاصله بین روشن ترین و تاریک ترین را تعیین کنیم. به عبارت دیگر هرچه کنتراست بیشتر باشد، فاصله بین روشنی و تاریکی از هم بیشتر می شود که این حالت باعث می شود سایه ها،  تاریک تر و سایه روشن ها را شفاف تر ببینیم. با کاهش کنتراست عکس این اتفاق پیش می آید; یعنی سایه ها; کم رنگ تر و سایه روشنها تاریک تر خواهند شد.

با کنتراست بیشتر; رنگها واضح تر و تفکیک سایه ها از رنگها دقیق تر می شود .تصویر نمایش داده شده واضح تر و واقعی تر به نظر خواهد رسید.

پس می توان گفت: کنتراست معیاری برای تشخیص وضوح رنگ هاست و میزان کنتراست بالاتر مطلوب تر خواهد بود. هرچه میزان نور مکان نمایش بیشتر باشد، میزان کنتراست کمتر اهمیت پیدا خواهد کرد و بر عکس هر چقدر میزان نور مکان نمایش کمتر باشد میزان کنتراست اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ورودی و خروجی های دیتا پروژکتور:

یکی از مواردی که در استفاده از دیتا پروژکتور تأثیر گذار است ورودی  و خروجی های دستگاه است که بسته به نیاز کاربران در محیط کاربری; این مهم قابل تأمل و بررسی است.

بعنوان مثال; ورودی HDMI شاید برای کاربرد های اداری و آموزشی تأثیر گذار نباشد ولی برای کاربران سینما خانگی جهت اتصال به پخش کننده های تصویری،  ورودی مهمی است.

همچنین برای استفاده در محیط های سمعی و بصری یا سالن همایش; انتخاب یک پروژکتور با طیف کاملی از ورودی و خروجی ها ( نظیر: ورودی و خروجی کامپیوتر; ویدئو; کامپوننت; S-Video  و ورودی و خروجی صدا ) پیشنهاد می شود .

در هنگام خرید; در صورت نیاز به دو ورودی همزمان کامپیوتر برای سوییچ بر روی تصاویر دو کامپیوتر و یا نیاز به خروجی مانیتور ( برای مشاهده همزمان تصویر بر روی مانیتور و پرده نمایش ) در انتخاب ویدئو پروژکتور دقت کنید.

ورودی شبکه:

این ورودی جهت استفاده های اداری آموزش و یا سالنهای همایش کاربرد دارد; که امکان کنترل و تنظیم دیتا پروژکتور را در محیط شبکه و بدون نیاز به دسترسی مستقیم به دستگاه امکان پذیر می سازد.

ورودی WiFi:

  برای اتصال بدون سیم به کامپیوتر جهت ارسال تصاویر به دیتا پروژکتور استفاده می شود که این آپشن در اکثر دیتا پروژکتورهای جدید وجود دارد.

 

دسته بندی ویدئو پروژکتور
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت